Een open dag kan natuurlijk hartstikke goed zijn voor de business, de toekomstige omzet en de betrokkenheid van medewerkers bij je organisatie. Laat jezelf op de beste manier zien aan de buitenwereld, en doe contacten op die je anders misschien was misgelopen. Een ideaal moment om jezelf van je beste kant te laten zien; en dat vraagt natuurlijk om wat organisatie. Met deze handige tips maak jij het organiseren van een open dag een stuk makkelijker.
1. Begin op tijd aan promotiematerialen
Zo’n open dag is natuurlijk hartstikke tof, maar wil je dat de bezoekers je onthouden, dan zul je ze een kleinigheidje mee moeten geven. Deel bijvoorbeeld leuke bieropeners, petten, koffiemokken of notitieboekjes met bedrijfslogo uit. Niet alleen zijn ze ontzettend handig om te gebruiken; ze zorgen er ook nog eens voor dat jouw logo door verschillende mensen gezien zal worden. Gewoon een leuke reminder aan die geweldige open dag die ze ooit bezocht hadden.
2. Regel eventueel entertainment
Een open dag is natuurlijk informatief en sociaal, maar wat extra entertainment kan er zomaar voor zorgen dat bezoekers langer blijven en het evenement een diepere indruk achterlaat. Er zijn genoeg organisaties die allerlei vormen van entertainment op zich nemen, dus je hoeft alleen maar op zoek te gaan naar entertainment dat bij jouw open dag past. Heb je een open dag voor de opening van een Indonesisch restaurant, dan zijn een aantal buikdanseressen natuurlijk mooi meegenomen. Heb je meteen een leuk thema te pakken!
3. Maak duidelijke afspraken
Maak vooraf een duidelijke rolverdeling onder de medewerkers die je ondersteunen met de open dag. Geef iedereen een eigen taak, en zorg ook voor back-up in geval van uitval of toilet pauzes. Werk ook de standaard afspraken even goed uit. Denk bijvoorbeeld aan de aanvangstijden van het evenement, het uitdelen van de promotiematerialen, en de aanspreekpersonen op locatie. Zo weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is.
4. Werk een marketingstrategie uit
Het is natuurlijk ontzettend belangrijk om de open dag goed te promoten. Werk dus maanden van te voren al een duidelijke marketingstrategie uit, en begin op tijd met de promotie. De eerste posters die het evenement aanprijzen mogen twee maanden voor aanvang al hangen. Zo geef je jezelf voldoende tijd om het evenement onder de aandacht te brengen, en kunnen eventuele bezoekers een plaatsje vrij houden in hun agenda. Denk aan zowel de offline, als de online marketingstrategie. Een simpele social media post kan je al snel tientallen bezoekers opleveren!