Vind jij dat bepaalde processen binnen jouw bedrijf wel wat soepeler en efficiënter zouden mogen verlopen dan dat ze nu doen? Dan beschikt je bedrijf waarschijnlijk nog niet over de beste software om deze processen te faciliteren. Daarom bespreken we in dit artikel drie soorten softwaresystemen die voor je bedrijf mogelijk zeer goed van pas kunnen komen.
ERP
Als je jouw bedrijf optimaal wilt automatiseren, heb je een integraal systeem nodig. Dat is wat Enterprise Resource Planning (ERP) software biedt. Een ERP-systeem is zo handig omdat het verschillende belangrijke onderdelen van een bedrijf samen weet te vangen in één systeem. Hierdoor kun je zaken als inkoop, verkoop en voorraadbeheer, relatiebeheer en service en financiële administratie en HR-zaken in één en hetzelfde systeem beheren. Daarmee wordt de samenwerking tussen verschillende afdelingen van het bedrijf een stuk soepeler, omdat iedereen met hetzelfde systeem werkt. En niet alleen op die manier is een ERP-systeem efficiënter, ook automatiseert een het bepaalde onderdelen zelfs, waardoor je per saldo minder manuren nodig hebt voor hetzelfde werk.
Order Management System
Om het proces van offerte tot factuur te versoepelen en een heel eind te automatiseren, kun je investeren in Order Management software. Het administratieve deel van het proces van het opstellen van offertes en facturen wordt hiermee een stuk gemakkelijker. Zo stelt order management software je in staat om op eenvoudige wijze prijsafspraken toe te voegen en offertes om te zetten in orders. Daarnaast maakt order management software het opstellen van facturen een stuk eenvoudiger doordat het mogelijkheden biedt voor automatische opmaak, digitaal factureren en verzameld factureren. Dat neemt jou of je medewerkers veel werk uit handen.
CRM
Om terugkerende klanten zo goed mogelijk te bedienen en het contact zowel persoonlijker als efficiënter te maken, komt een softwaresysteem voor Customer Relationship Management (CRM), oftewel relatiebeheersoftware, uitstekend van pas. Zo kun je in één systeem waar alle relevante medewerkers toegang toe hebben alle gegevens over de klant en diens aankoopgeschiedenis opslaan en bijwerken. In zo’n CRM-systeem kan een medewerker bij een contactmoment met de klant meteen het dossier oproepen en beschikken over de meest actuele informatie. Omdat het koopgedrag van de klant zo ook inzichtelijk wordt, kan er ook doelgerichter gehandeld worden.
Uiteraard moet je tijd en geld investeren in het implementeren van dit soort software. Voor medewerkers kan dat even wennen zijn. Dat is een zure appel om even doorheen te bijten, want uiteindelijk biedt de software natuurlijk oplossingen en geen problemen. Daarom is zo’n investering ook zeker het overwegen waard.