Een personeelsvereniging heeft het momenteel binnen bedrijven niet altijd makkelijk. Doordat alles duurder wordt, van de boodschappen tot de gasprijzen, gaan mensen nog bewuster met geld om. Er wordt massaal bezuinigd op de kleine zaken, zoals vaste abonnementen en maandelijkse uitgaven.
De mensen die al lid waren van de personeelsvereniging zeggen het wellicht op en de jongere generatie begint er wellicht geen eens aan. Neem hier het meer thuiswerken bij en het wordt steeds lastiger om je bestaansrecht te behouden.
Wat je hier aan kunt doen? Hoe je toch die mensen enthousiast maakt? Hierbij onze drie tips!
1. Bied iets aan
Doordat veel mensen thuis werken is de kans groot dat de binding met de organisatie snel achteruit loopt. Bedrijven ruilen daarnaast ook veel zaken in voor de online variant, zoals een online portal wat tegenwoordig gebruikt wordt in plaats van het offline prikbord. Maar doe als personeelsvereniging eens gek, en ga wel offline. Zelf een fysiek magazine maken waarmee je je werknemers iedere maand kunt verrassen, hoe leuk is dat!
Beperk je hierbij dan niet alleen tot relevante zaken wat betreft werk, maar denk ook breder. Winacties, tips en lokale hotspots aanprijzen zijn bijvoorbeeld zaken die het vaak erg goed doen. Interviews met collega’s en leidinggevenden zijn daarnaast ook een aanrader, zo krijgen medewerkers beeld bij hoe anderen hun werk ervaren.
2. Organiseren kun je leren
De maandelijkse vrijdagmiddagborrel is voor een kleine groep mensen wellicht een hoogtepunt, maar vaak is dit niet iets wat iedereen ontzettend leuk vindt. Je ziet dan ook vaak ontstaan dat er een harde kern overblijft en de rest al snel weggaat. Daarnaast is misschien vrijdag niet meer het juiste moment, nu veel mensen die dag juist thuiswerken.
Een maandelijks evenement vinden we daarentegen wél weer een goed idee. Hoe je dit combineert? Door eens iets leuks en verrassends te bedenken als concept. Wat dacht je van een maandelijks personeelsontbijt? Of de gezamenlijke lunchwandeling? Je kunt er zelfs nog een thema aan hangen. Hoe origineel is dat! En dit kun je uiteraard ook weer goed aankondigen in je magazine.
3. Making memories
Naast verrassen en diversiteit is het ook goed om bepaalde tradities in ere te houden, zoals het houden van een jaarlijks kerstfeest. Dit zorgt ervoor dat er ‘sterke’ verhalen ontstaan en mensen een gezonde vorm van ‘fomo’ ontwikkelen waar het gaat om dit soort evenementen.
Daarnaast is het ook leuk om bij het individu stil te staan, het is voor een werknemer ontzettend leuk om op de verjaardag een kaart en misschien wel cadeau te krijgen. Door een persoonlijke benadering van het bedrijf voelt een personeelslid zich meer betrokken en zal hij zijn lidmaatschap niet snel opzeggen.
En de foto’s van het feest? Juist, die vind je weer terug in het gemaakte magazine.
Of een personeelsvereniging achterhaald is? Zeker niet! Ook vandaag de dag hebben deze zeker nog bestaansrecht. Het is daarbij wel belangrijk dat je gaat voor een vereniging 2.0 met eigen magazine, daarmee trek je alle generaties en beroepsgroepen ongetwijfeld aan.