Ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag die op dinsdag 8 maart wordt gevierd, brengt Mobistar de verschillen tussen mannen en vrouwen naar buiten, althans wat betreft hun gsm-gebruik. Belangrijkste vaststelling: vrouwen brengen meer tijd door aan de telefoon en verzenden meer sms’jes. Ze hebben ook een sterkere emotionele band met hun gsm-operator. Daartegenover staat dat minder vrouwen hun gsm gebruiken om te surfen en dat vrouwen minder dol zijn op smartphones dan mannen.
Hoe gebruiken vrouwen hun gsm ? Is hun gsm-gedrag anders dan dat van mannen ? Met de honderdste verjaardag van de Internationale Vrouwendag – die wereldwijd op 8 maart gevierd wordt – in het verschiet heeft Mobistar onderzocht hoe vrouwen hun gsm gebruiken. Blijkt nu dat vrouwen en mannen soms heel uiteenlopende gebruikersprofielen hebben.
Bij de klanten van Mobistar stellen we vast dat vrouwen duidelijker meer communiceren dan mannen. Gemiddeld bellen ze 19 minuten langer per maand, terwijl elk van hun oproepen gemiddeld 15 seconden langer duurt. Het verschil tussen mannen en vrouwen is nog duidelijker als we naar het aantal verzonden sms’jes kijken: uit die cijfers blijkt immers dat vrouwelijke Mobistar-klanten maandelijks 51 sms’jes meer verzenden dan hun mannelijke collega’s.
Dat gezegd zijnde, hebben mannen ook hun sterke punten. Op het vlak van mobiel internet, bijvoorbeeld, tonen ze zich veel actiever dan vrouwen. Ze surfen niet alleen met meer op hun gsm (22 % meer mannen surfen), ze verbruiken ook 14 MB meer data per maand. Mannen hebben ook een kleine voorsprong op het vlak van roaming: 16 % van de mannen gebruikt hun gsm in het buitenland tegenover 15 % van de vrouwen. Ander opmerkelijk feit: wanneer ze zich in het buitenland bevinden, worden de rollen omgekeerd – over de landsgrenzen bellen en sms’en mannen meer dan vrouwen.
Als we alle Belgen met een gsm bekijken, dan stellen we nog andere interessante verschillen tussen mannen en vrouwen vast. Mannen zijn doorgaans meer verknocht aan technologie dan vrouwen, en dat is ook zo op het vlak van mobiele telefonie: er zijn drie keer zoveel mannen met een smartphone (15 % van de mannen heeft er een, in tegenstelling tot slechts 6 % van de vrouwen). Ook het aantal mannen dat eerder voor een gsm-abonnement heeft gekozen dan voor een herlaadkaart ligt iets hoger dan het aantal vrouwen (59 % van de mannen is postpaidklant tegenover 55 % van de vrouwen).
Een laatste vaststelling is dat vrouwen blijkbaar een sterkere emotionele band hebben met hun mobiele operator dan mannen. Toen we de mannelijke respondenten vroegen of ze bereid zouden zijn om hun mobiele operator aan een van hun vrienden aan te raden, antwoordde slechts 48 % onder hen bevestigend. Bij de vrouwen echter is naar eigen zeggen 57 % van de ondervraagden bereid om bij hun kennissen reclame te maken voor hun mobiele operator. Tussen vrouwen en hun gsm gaat het duidelijk om pure liefde!